Kenapa Soya sebagai sumber protein yang bagus?

September 13, 2016

'Kenapa Soya, Kenapa Bukan Daging?'

Ok Jiha cuba terangkan se'simple' mungkin ye supaya lebih mudah faham

Untuk protein diproses dalam badan, kita memerlukan asid amino lengkap. In fact badan kita pun memang ada menghasilkan asid amino TETAPI

kekurangan 9 asid amino

Jadi dari mana kita nak dapatkan 9 asid amino ni?

Dari makanan lah kan hehehhee. Tapi tak semua makanan ada 9 asid amino ni.

Yang ada 9asid amino lengkap ialah SOYA dan DAGING. 




Jadi kenapa tak pilih daging, kenapa nak pilih soya pulak?

Sebab kita perlu makan sejumlah daging yang besar untuk dapatkan 9asid amino tu.
Larat nak makan? Larat nak merana sebab berat naik berkilo2 sebab daging sangat berlemak. Dan boleh sentiasa dapatkan lembu yang tak dicucuk? Yang tidak dibela sempit2 dalam kandang?

Kalau mampu silalah makan daging untuk dapatkan 9asid amino tu hehehehe.

Untuk Jiha, mesti lah pilih SOYA. Tapi nak pilih Soya kenalah bijak. Pastikan yang semulajadi, NON-GMO, tidak dicuci dengan alkohol sebab banyak khasiat akan berkurang. Kena pilih yang dicuci dengan air sahaja. Kriteria tu semua ada pada ESP Shaklee.

Saya pilih Soya ESP :)

Nak ESP atau mana2 produk Shaklee....whatsapp ye
Najihah Razali
0123807024

LAGI ARTIKEL MENARIK

1 comments

  1. saya tetap pilih ESP sebagai alternatif kesihatan.. hee~ alhamdulillah.. dah 2 tahun pon dengan ESP..

    ReplyDelete

Thanks Lovelies