Skip to main content

Tips Atasi keletihan semasa Mengandung

Salam semua,

Teruja pulak bila sana sini tengok orang preggy. Teringat zaman-zaman preggy kan Aqeef Danial dan Auni Nadra

Beza preggy Aqeef Danial, ibu asek letih saje. Selalu tidur bawah meja opis sebab pening kepala sangat dan badan letih. Tapi malam ok pulak. Dia letih semacam masa siang je.

Masa Auni Nadra, dah ada nampak bunga-bunga keletihan tu. Dan dengan nak naik ofis tu takde lif, memang kena panjat tangga. Oh satu lagi dari gate nak masuk ke ofis pun jauh juga ye. Bertapak-tapak lah jugak. Tak macam masa keja kat Sirim dulu, park kereta dekat dengan lif belakang..zazasss dah sampai bilik ofis.

Minum ESP untuk tenaga

Alhamdulillah la, lepas je baik demam chicken pox tu, Jiha dah start dengan Set Mengandung Shaklee. Ada ESP sekali. ESP ni salah satu fungsi nya memberi tenaga. Nama panjang pun Energizing Soy Protein kan, so Alhamdulillah memang tak rasa lah penat sangat tu. Mengah naik tangga tu ada lah, maklum lah perut besar dan badan pun kurang fit sebab jarang bersenam. Tapi dari segi tenaga memang banyak beza.

Jiha dulu kan engineer kan. Bahagian Metrology so banyak kerja, dealing with measuring equipment semua tu. Lagi-lagi la kalau ada quality issue, memang kena tengok betul-betul. Kerja long hours dan weekend pun kadang-kadang kene kerja. Kesian makyung masa tu. Alhamdulillah la konsisten minum ESP dan lain-lain supplement dalam Set Mengandung Shaklee, diberi lah kekuatan untuk bertahan kerja lama-lama tu.

Segelas ESP sebelum bersalin

Pagi yang Jiha dah rasa heavy contraction tu dan bersiap-siap ke hospital. Jiha minum segelas ESP untuk tenaga. Ada bawak bekal jugak. Sebab melalui pengalaman bersalin anak pertama, memang tak lalu nak makan, sudahnya takde tenaga nak meneran dan susah nak bersalin kan Aqeef. Sob sob sian anak ibu.

Tapi Alhamdulillah bersalin anak kedua ni, sakit memang lah kan hehehe tapi tenaga tu banyak. Syukur sangat. Memang jatuh cinta betul sebab banyak dah bagi kebaikan pada Jiha.

Tips lain atasi masalah keletihan semasa mengandung
1. Elakkan minum ais
2. Makan sikit-sikit tapi kerap
3. Bangun pagi dan buat lah senaman ringkas khas untuk ibu mengandung
4. Rendam kaki dalam air suam. Letak sikit garam batu.
5. Urutan dari suami.

Hilangkan parut chicken pox

Bonus lagi untuk Jiha sebagai pengguna ESP sebab protein ni dia membaiki tisu kulit yang dah rosak dan beri keanjalan pada kulit. Sedar tak sedar, selepas 4 bulan minum ESP, dah takda dah parut-parut hitam chicken pox tu. Hitam betul hitam sebab tangan ni gatal nak kutil-kutil walaupun chicken pox belum habis kering. Tak tahan hehehe. Habis hitam masa tu.

Memang pasrah masa tu. Dan paling tak suka kena sorokkan dengan foundation. Rasa tak bernafas muka. Dah sorok pun tapi nampak lekuk-lekuk, lagi rasa teruk je rasa.

Yang perasan bila dok belek-belek gambar chicken pox tu dan gambar baru ambil. Wah memang terkejut la hehehe. Kita tengok muka hari-hari tak perasan sangat kan. Bila tengok kat gambar memang obvious sangat. Macam Beauty and the Beast pulak rasanye hehehe.

Susu Ibu pekat dan banyak

Dari mengandung hingga lah berpantang, memang Jiha teruskan minum ESP ni. Alhamdulillah susu banyak dan pekat tau. Anak pun cepat kenyang. Sekejap-sekejap je rasa cepat je engorge cik B ni.
Dan sekali lagi, ibu pantang kan perlu tenaga kan, Alhamdulillah berpantang anak kedua ni, tenaga dia lain macam.

Anjalkan payudara

Wahhhh...ada customer yang bertanya betul ke ambil ESP ni anjalkan payudara? Ye ye ye pengambilan ESP dan Alfalfa memang membantu menganjalkan payudara. Jiha memang ambil Alfalfa juga selepas 2 minggu berpantang. Sebenarnya tujuan untuk breastfeeding tapi kalau dapat pakej lengkap sekali, tak ke best tu hehehee.

Masker Muka yang best sangat

Nah ini lagi satu yang Jiha suka dengan ESP, sebab boleh buat masker sekali tau, Jiha selalu mix dengan sebiji Vita E Complex, dan kalau ada yogurt dalam peti ais, campur kan sekali. Hasilnya vavavoomm awesome. Yang penting tiada bahan chemical kita tepek kat muka kan. Sentiasa SELAMAT gitu.

Ni lah antara pengalaman Jiha dengan ESP, dari mengandung sampailah sekarang. Dan memang bagus kalau kita ambil ESP ni dengan supplement lain sebab dia menyebabkan kadar penyerapan  nutrien yang lebih optimum dalam badan.

Pada siapa yang berhajat mahu mencuba ESP dan produk lain bersesuain dengan keperluan anda, boleh dapatkan dari Jiha dan konsultasi berterusan akan diberikan khas untuk my loyal customers ♥

Jom ESP ;)

Najihah Razali
Sms/whatsapp : 0123807024
IG : Najihah Razali 
Other blog : http://mbakayukeren.blogspot.com


Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Sendiri Punya Cyst Semasa Mengandung

Cyst semasa mengandung? Lately ni dapat tahu beberapa orang yang keguguran sebab cyst dah pecah. Allahu sedihnya tetapi Allah sebaik-baik perancang. Kita kena lah redha dengan segala ketentuan-Nya. Jiha nak kongsi pengalaman Jiha sendiri ada cyst semasa mengandung. Post ini agak panjang dan bereemosi sedikit hehehe. Cyst pada kehamilan ketiga Pengalaman ini bermula pada April 2015 . Instinct rasa macam mengandung ditambah pula dengan period yang tak kunjung tiba. Masa ni anak kedua iaitu Auni Nadra dah pun 2 tahun jadi memang Jiha plan untuk conceive. Pergi ke klinik panel, doktor agak keliru samada yang di scan itu adalah kantung bayi ataupun cyst. Tak sempat tunggu nak jumpa Dr Rosita di Pearl Maternity Hospital, Jiha pergi ke klinik pakar lain malam tu.  'Awak tak pregnant tapi ni cyst' Allah...menitik airmata. Bukan sebab doktor kata tu cyst. Tapi sebab doktor kata 'Awak tak pregnant', sedangkan instinct ni kuat rasa pregnant. Kemudian Jiha ikhtia

Resipi Jawa : Tepung Jewer

Hahahaha pernah dengar tak...   Tepung Jewer...sebutan nya 'Jay wear' (pekatkan rrrr tu untuk lebih bunyi kejawaan hehehe) Ok lah...ni antara menu sarapan atau minum petang yang orang jawa Malaysia selalu makan... (sebabnya ada kenalan Jawa dari Indonesia tak tahu menu ni hehe...) Oh atau pun di kalangan orang India, ianya adalah PURI, mereka biasanya makan dengan kuah kari....tapi kalau orang jawa, semestinya sambal ketuk atau sambal sardin. Ok lah meh nak share resipi Tepung Jewer ni Bahan-Bahan 1. 500gm Tepung gandum 2. 1/4 Butter yang dicairkan atau minyak masak 3. Secubit garam 4. Air secukupnya Uli semua bahan hingga menjadi dough. Pecahkan kepada bulatan dough kecil Biar dough 'sit' dalam setengah jam. Ok dah setengah jam!! Lenyekkan dough secara membulat, jangan terlalu nipis. Goreng 'deep fry' dalam minyak panas. Apabila ianya kembung dan kekuningan, boleh la angkat. Dah hilang panas sikit...boleh l

Sunat bayi perempuan umur berapa yang sesuai??

Alhamdulillah, semalam selamat sunatkan Auni Nadra. Lagi 9 hari nak genap umur dia 10 bulan. Maafkan ibu dik, ibu lupa je. Dulu masa bersalin kan abang Aqeef Danial takda list kan benda ni so untuk awak pon ibu lupa. Masa yang sesuai untuk sunat bayi perempuan Seeloknya awal-awal bersalin tu sunatkan je terus kan. Tapi kes macam Jiha ni, kes terlupa BIG TIME, huhuhu. Tapi ada juga yang tak sampai hati katanya. Saya sampai hati sebab si Abang Aqeef Danial pon dah bersunat masa 5 bulan hehehe. Sunat baby umur 10 bulan di Klinik Syifa Agak cuak lah semalam. Kiterang pilih Klinik Syifa kat Gelugor, sederet je dengan Restoran Minah yang famous itu hehe. Alhamdulillah Doktor perempuan , Dr Arbaiie . Ibu-ibu sangat...MasyaAllah sekejap je rupanya proses sunat bayi perempuan ni. Since ini anak dara sudah besar and kuat melenting-lenting, so doktor suruh ibu pegang paha , ayah pegang tangan. Tak sampai 2 minit kot, siap dah disunatkan. Harga pon sangat affordable, RM20