Skip to main content

Cucuk Insulin Tetapi Masalah Kencing Manis Masih Ada

Muak dengan rutin menyucuk insulin setiap hari. Ini lah yang terpaksa dihadapi oleh kebanyakan pesakit yang mengalami masalah kencing manis. Lebih mengecewakan apabila bacaan gula dalam darah tetap juga tidak stabil.



Sel tidak dapat menyerap Insulin

Insulin adalah hormon yang dihasilkan oleh pankreas manusia. Fungsi hormon Insulin ini ialah menurunkan kadar gula dalam darah menjadi normal. Apabila kita makan, kadar glukose akan meningkat, dan insulin akan dilepaskan ke dalam saluran darah. Sel sepatutnya menyerap insulin untuk menarik gula untuk digunakan sebagai sumber tenaga.


Pesakit diabetes mempunyai sel yang lemah dan tidak dapat menyerap Insulin akibat kehilangan sensitiviti terhadap Insulin. Ini menyebabkan gula tidak akan dapat diserap ke dalam sel dan kekal di dalam saluran darah dan mengakibatkan kadar glukose menjadi tinggi. Pesakit diabetes dengan masalah 'Insulin Resistance' ini juga berisiko tinggi untuk mengidap penyakit jantung.


Suntikan Insulin

Pesakit diabetes Type 1 perlu mengambil suntikan insulin setiap hari dengan dos yang betul. Sekiranya mengambil dos yang berlebihan, ianya boleh mengurangkan kadar gula dalam darah. Tetapi jika terlalu rendah ianya boleh mengakibatkan koma dan kematian.

Kaitan Asid Amino Arginine dengan sensitiviti sel terhadap Insulin

Bagi mengatasi masalah terhadap Insulin Resistance ini, adalah digalakkan untuk mengamalkan pemakanan sihat, bersenam dan cukupkan nutrisi harian dengan supplement dari sumber semulajadi.

Satu kajian yg dijalankan menunjukkan bahawa asid amino Arginine memberi kesan positif terhadap sensitiviti sel trrhadap insulin. Arginine adalah asid amino yang paling banyak manfaat di antara asid amino yang lainnya. 

Menurut kajian, kadar sensitiviti sel terhadap insulin ini meningkat sebanyak 34% apabila menambah asid amino Arginine dalam diet harian. Kesan Arginine juga menunjukkan ianya boleh mencegah dari terkena penyakit jantung.


Supplement semulajadi yang mengandungi Asid Amino Arginine.

Asid Amino Arginine adalah salah satu asid amino yang dihasilkan oleh badan kita. Walaubagaimanapun apabila semakin meningkat usia, bermula dari umur 25 tahun lagi, kadar asid amino yang dihasilkan akan menurun secara mendadak. 

Di tambah dengan faktor badan manusia yang mengalami proses penuaan menyebabkan masalah rintangan insulin @ insulin resistance meningkat dan juga sel kekurangan tenaga.

Supplement semulajadi yang mempunyai Asid Amino yang dihasilkan oleh badan manusia ialah Collagen Shaklee. Collagen Shaklee adalah daripada sumber premium seperti Red Snapper Scale (RSS) dan bahan lain yang mana Collagen Shaklee ini mengandungi Asid Amino Arginine yang diperlukan oleh pesakit diabetes yang mempunyai masalah rintangan insulin @ insulin resistance.


ESP penting untuk Arginine bekerja

Arginine merupakan Non-Essential Asid Amino yang dihasilkan oleh badan kita. Tetapi badan juga memerlukan Essential Asid Amino dari sumber makanan supaya kesemua Asid Amino lengkap dan boleh berfungsi dengan baik. Jadi ESP sangat diperlukan bersama Collagen supaya Asid Amino Arginine boleh berfungsi dan kesan Arginine dapat meningkatkan sensitiviti sel terhadap Insulin.


DAPATKAN PENJIMATAN HEBAT 15-20%

Isi borang dengan klik Icon di bawah ini dan Jiha akan hubungi anda untuk Consultation.

 Klik di sini
Klik di sini
Sekiranya anda ingin ikhtiar dengan Shaklee, untuk tahu info lanjut dan pembelian supplement Shaklee boleh hubungi saya di --> Whatsapp 0123807024 (Najihah Razali)


References
  1. Piatti PM, Monti LD, Valsecchi G, Magni F, Setola E, Marchesi F, Galli-Kienle M, Pozza G, Alberti KGMM. Long-term oral L-arginine administration improves peripheral and hepatic insulin sensitivity in type 2 diabetic patients. Diab Care 2001 May;24(5):875-80.
  2. Rector TS, Bank AJ, Mullen KA, Tschumperlin LK, Sih R, Pillai K, Kubo SH. Randomized, double-blind, placebo-controlled study of supplemental oral L-arginine in patients with heart failure. Circulation 1996;93:2135-41.
  3. Mehta S, Stewart DJ, Langleben D, Levy RD. Short-term pulmonary vasodilation with L-arginine in pulmonary hypertension. Circulation 1995;92:1539-45.
  4. Nagaya N, Uematsu M, Oya H, Sato N, Sakamaki F, Kyotani S, Ueno K, Nakanishi N, Yamagishi M, Miyatake K. Short-term oral administration of L-arginine improves hemodynamics and exercise capacity in patients with precapillary pulmonary hypertension. Am J Respir Crit Care Med 2001 Mar;163(4):887-91.




Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Sendiri Punya Cyst Semasa Mengandung

Cyst semasa mengandung? Lately ni dapat tahu beberapa orang yang keguguran sebab cyst dah pecah. Allahu sedihnya tetapi Allah sebaik-baik perancang. Kita kena lah redha dengan segala ketentuan-Nya. Jiha nak kongsi pengalaman Jiha sendiri ada cyst semasa mengandung. Post ini agak panjang dan bereemosi sedikit hehehe. Cyst pada kehamilan ketiga Pengalaman ini bermula pada April 2015 . Instinct rasa macam mengandung ditambah pula dengan period yang tak kunjung tiba. Masa ni anak kedua iaitu Auni Nadra dah pun 2 tahun jadi memang Jiha plan untuk conceive. Pergi ke klinik panel, doktor agak keliru samada yang di scan itu adalah kantung bayi ataupun cyst. Tak sempat tunggu nak jumpa Dr Rosita di Pearl Maternity Hospital, Jiha pergi ke klinik pakar lain malam tu.  'Awak tak pregnant tapi ni cyst' Allah...menitik airmata. Bukan sebab doktor kata tu cyst. Tapi sebab doktor kata 'Awak tak pregnant', sedangkan instinct ni kuat rasa pregnant. Kemudian Jiha ikhtia

Resipi Jawa : Tepung Jewer

Hahahaha pernah dengar tak...   Tepung Jewer...sebutan nya 'Jay wear' (pekatkan rrrr tu untuk lebih bunyi kejawaan hehehe) Ok lah...ni antara menu sarapan atau minum petang yang orang jawa Malaysia selalu makan... (sebabnya ada kenalan Jawa dari Indonesia tak tahu menu ni hehe...) Oh atau pun di kalangan orang India, ianya adalah PURI, mereka biasanya makan dengan kuah kari....tapi kalau orang jawa, semestinya sambal ketuk atau sambal sardin. Ok lah meh nak share resipi Tepung Jewer ni Bahan-Bahan 1. 500gm Tepung gandum 2. 1/4 Butter yang dicairkan atau minyak masak 3. Secubit garam 4. Air secukupnya Uli semua bahan hingga menjadi dough. Pecahkan kepada bulatan dough kecil Biar dough 'sit' dalam setengah jam. Ok dah setengah jam!! Lenyekkan dough secara membulat, jangan terlalu nipis. Goreng 'deep fry' dalam minyak panas. Apabila ianya kembung dan kekuningan, boleh la angkat. Dah hilang panas sikit...boleh l

Sunat bayi perempuan umur berapa yang sesuai??

Alhamdulillah, semalam selamat sunatkan Auni Nadra. Lagi 9 hari nak genap umur dia 10 bulan. Maafkan ibu dik, ibu lupa je. Dulu masa bersalin kan abang Aqeef Danial takda list kan benda ni so untuk awak pon ibu lupa. Masa yang sesuai untuk sunat bayi perempuan Seeloknya awal-awal bersalin tu sunatkan je terus kan. Tapi kes macam Jiha ni, kes terlupa BIG TIME, huhuhu. Tapi ada juga yang tak sampai hati katanya. Saya sampai hati sebab si Abang Aqeef Danial pon dah bersunat masa 5 bulan hehehe. Sunat baby umur 10 bulan di Klinik Syifa Agak cuak lah semalam. Kiterang pilih Klinik Syifa kat Gelugor, sederet je dengan Restoran Minah yang famous itu hehe. Alhamdulillah Doktor perempuan , Dr Arbaiie . Ibu-ibu sangat...MasyaAllah sekejap je rupanya proses sunat bayi perempuan ni. Since ini anak dara sudah besar and kuat melenting-lenting, so doktor suruh ibu pegang paha , ayah pegang tangan. Tak sampai 2 minit kot, siap dah disunatkan. Harga pon sangat affordable, RM20