Skip to main content

Migrain Teruk Boleh Menyebabkan BUTA

Sakit kepala atau migrain adalah disebabkan perubahan tertentu pada otak. Ia akan menyebabkan sakit kepala yang teruk yang sering disertai dengan sensitif kepada cahaya, bunyi, atau bau. Tahukah anda yang migrain boleh menyebabkan kehilangan penglihatan atau buta?



Migrain okular boleh menyebabkan kehilangan penglihatan atau buta pada sebelah mata yang berlaku kurang daripada satu jam. Kesan ini dapat dialami semasa pesakit migrain sedang menderita migrain yang kuat ataupun selepas beberapa minit lega dari sakit migrain. Kebiasaannya terjadi pada sebelah mata sahaja.

SIMPTOM MIGRAIN

Antara simptom migrain ialah;
  • Sakit mata
  • Sensitif kepada cahaya atau bunyi
  • Kerap Loya
  • Kerap Muntah
  • Kesakitan yang teruk biasanya pada sebelah kepala
Punca sebenar migrain tidak diketahui namun ianya disebabkan oleh perubahan dalam tahap neurotransmitter dalam otak yang dianggap memainkan peranan. Migrain boleh dicetuskan oleh banyak faktor sebagai contoh ; perubahan hormon, stress, ransangan kuat seperti bunyi yang kuat dan makanan tertentu.


RAWATAN MIGRAIN SETAKAT INI

Rawatan migrain kebiasaannya adalah dengan mengambil ubat prekripsi dari doktor seperti ubat tahan sakit. Perubahan gaya hidup seperti makan makanan yang sihat dan senaman boleh membantu mengurangkan kekerapan serangan migrain. Perlu lebih peka terhadap makanan yang dirasakan mencetuskan serangan migrain.


ALTERNATIF LAIN SELAIN UBAT TAHAN SAKIT

Pemakanan sangat penting. Tetapi adalah mustahil untuk mendapatkan nutrisi yang mencukupi. Lebih-lebih lagi untuk pesakit migrain, mereka memerlukan lebih nutrisi supaya aktiviti di otak dan urat saraf dapat berjalan dengan lancar.



Vitamin D
  • Satu kajian yang dibentangkan di American Headache Society tahuanan mesyuarat pada tahun 2008 berkata, 42% daripada orang dengan migrain kronik mengalami kekurangan Vitamin D.
  • Vitamin D juga penting untuk mengurangkan keradangan . Ini kerana bagi sesetengah pesakit migrain, ianya adalah disebabkan keradangan.

Magnesium
  • Beberapa kajian mendapati bahawa semasa serangan migrain, tahap magnesium dalam otak berada pada tahap yang rendah.
  • Magnesium adalah penting untuk fungsi saraf juga.
  • Satu kajian pada tahun 1996 mendapati bahawa mengambil 600 miligram magnesium sehari selama 12 minggu boleh mengurangkan serangan migrain kepada 41.6%.

Riboflavin (Vitamin B2)
  • Riboflavin (Vitamin B2) adalah perlu untuk pertumbuhan dan pengeluaran sel-sel darah merah.
  • Menurut satu kajian, pengambilan 400mg Riboflavin (Vitamin B2) sehari boleh mengurangkan bilangan hari sakit kepala sebanyak 50%. Contoh: dalam 10 hari sebulan tabiat sakit kepala, kemudian dengan mengambil 400mg Riboflavin (Vitamin B2) setiap hari, sakit kepala boleh dikurangkan kepada 5 hari setiap bulan.

Pyridoxine (Vitamin B6)
  • Pyridoxine (Vitamin B6) adalah perlu supaya badan boleh menggunakan serotonin dan dopamine juga. Serotonin dan dopamine adalah neurotransmitter (bahan kimia otak) perlu bagi komunikasi sel saraf yang normal.
  • Ahli-ahli sains mendapati orang dengan migrain mempunyai tahap serotonin rendah
  • Terlalu sedikit vitamin B6 dalam badan boleh membawa kepada kemurungan, kebimbangan dan kekeliruan dan ketidakselesaan kepada lidah dan mulut.

Vivix
  • Vivix mengandung semua campuran semulajadi pelbagai polifenol yang direka untuk membantu meneutralkan radikal bebas. 
  • Saintis mengoptimumkan gabungan polifenol yang berbeza untuk mencipta formula BARU, lebih seimbang dan yang kuat untuk melindungi tekanan oksidatif DNA dan melambatkan pembentukan protein AGE yang boleh membawa kepada penuaan selular.
  • Vivix membantu mengawal aktiviti pada sel-sel nueron pada otak supaya berada dalam keadaan yang baik.

TESTIMONI SET MIGRAIN

Testimoni 1
I have suffered migraines for more than 20 years.started taking Vivix and realized I had no migraines after 2 weeks! I started then to have a light headache on a busy day with no lunch, I took Vivix and the headache gone!! I'm so thankful. Thank you Shaklee! (France Faucheu)

Testimoni 2
All her life, Gayle M., had migraines. 
She never knew when they would happen, but when they did her work day was over. She spent many days curled up in bed with curtains drawn [the darker the better], no noise, radio, television, a bucket at the bedside and cold compresses on her head to ease the pain.

For days she was uncomfortable and disorientated and her head still hurt even after the migraine subsided. Her family doctor did not provide any help, other than dispensing costly prescription medications. Oh the drugs helped the headaches, but she needed to carry them with her all the time to take immediately at the onset of a migraine and her job was still at risk.

One day her loving brother introduced her to Shaklee's VIVIX, [an All natural—no artificial flavors, sweeteners, colors or preservatives tonic] which he encouraged her to take on a regular basis. She did not believe just 1 teaspoon a day could help, but she was ready to try anything.

After just a few weeks, she noticed a big improvement. And then after 3 months of NOT having a headache, she didn't know why the VIVIX worked, but she was convinced she would have no more headaches if she continued with Shaklee.

Testimoni 3
Assalamualaikum W.B.T

Nama saya Mizan Adlia binti Mohd Shoib, berasal dari Selangor dan berusia 36 tahun. Saya merupakan seorang guru di salah sebuah sekolah di Labuan. Masalah migrain saya memang bermula semasa saya belajar lagi. Akan tetapi tidaklah sekerap mana. 

Setiap kali diserang migrain saya hanya makan 1-2 biji panadol sahaja untuk melegakan rasa sakit kepala. Saya juga tidak pernah merujuk kepada doktor berkaitan masalah migrain memandangkan setiap kali diserang sakit kepala, saya sedaya upaya menahan rasa sakit tersebut dan juga hanya bergantung kepada ubat tahan sakit.



Migrain semakin teruk
Lama kelamaan saya dapati migrain saya semakin kerap menyerang. Saya tidak boleh terlalu sejuk, tidak boleh terlalu panas, keadaan yang terlalu bising juga akan menyebabkan migrain saya menyerang. Apatah lagi ketika lapar.

Keadaan semakin teruk apabila saya memasuki alam pekerjaan. Saya akan mengalami migrain sehingga berhari-hari walaupun 4-5 biji panadol saya telan (2 biji sekali ambil dan kebiasaannya dalam tempoh 1 hari). Kadangkala sudah mengambil ubat tahan sakit, migrain saya tetap tidak hilang.

Bergantung dengan ubat tahan sakit
Menarik-narik rambut, tidur dalam gelap, tidur dengan air mata, muntah memang itulah situasi biasa yang akan dialami ketika diserang migrain apabila saya merujuk masalah saya kepada doktor, doktor memberikan saya ubat migrain yang dikenali sebagai Caffox dan juga ubat tahan sakit iaitu Ponstan. Saya perlu makan kedua-dua jenis ubat ini kerana jika makan salah satu, migrain saya tidak akan pulih.

Menurut doktor yang merawat saya perlukan Caffox kerana Caffox akan melancarkan aliran dari ke otak manakala Ponstan sebagai ubat tahan sakit. Tetapi akibat pengambilan Ponstan, saya di serang gastrik yang melampau. Saya perlu makan makanan berat secukupnya sebelum dan selepas saya mengambil Ponstan.

Setiap kali saya mengambil Caffox di klinik, saya perlu melalui ujian kehamilan terlebih dahulu kerana menurut doktor wanita hamil tidak boleh mengambil Caffox.Saya berbincang dengan doktor yang merawat saya supaya dos untuk ubat tahan sakit dikurangkan agar saya tidak terseksa dengan gastrik pula. .

Doktor memberikan saya Paracetamol dos lebih rendah dari Ponstan. Akan tetapi lain pula jadinya. Dos yang diberi langsung tidak membantu mengurangkan sakit, akibatnya saya dengan sendirinya menambah dos supaya dapat meredakan migrain.



Dipertemukan dengan Set Migrain Shaklee
Pada tahun 2013 saya mula mencuba Set Migrain Shaklee iaitu Ostematrix dan B Complex. Dua minggu pertama, migrain saya bukan bertambah baik, malah bertambah teruk sakitnya. Sehinggakan terdetik difikiran untuk berhenti sahaja dari mengambilkan Set Migrain ni.

Pada saya seolah-olah set ini langsung tidak memberi kesan, malah membuatkan migrain saya semakin teruk. Tetapi saya kuatkan hati untuk teruskan set migrain Shaklee dan berazam untuk menghabiskan sekurang-kurangnya set yang pertama ini.

Setelah beberapa minggu barulah saya rasa perubahan positif set migrain ini. Dalam tempoh tersebut saya tidak diserang migrain walaupun sekali. Kemudian saya teruskan set sehingga 4 bulan (kandungan B Complex untuk 4 bulan) dan Alhamdullah migrain saya semakin berkurangan. Sekarang migrain hanya akan menyerang pada waktu-waktu tertentu sahaja contohnya beberapa hari sebelum period sahaja.

Kini saya boleh melakukan apa sahaja tugas tanpa risaukan faktor-faktor yang berkemungkinan akan menyebabkan migrain saya kembali. Sehingga kini saya masih mengamalkan Ostematrix setiap malam. Selain menyembuhkan migrain, Ostematrix juga membantu mengurangkan masalah kekejangan kaki saya (simpul biawak) akibat kekurangan magnesium.

Pada mereka yang mengalami masalah seperti saya, suka saya cadangkan agar mencuba Set Migrain Shaklee yang sangat hebat. Formula dari bahan semulajadi membuatkan saya amat yakin dengan Shaklee kerana dengan Shaklee saya mampu lebih cergas dan bebas melakukan tugas. Itulah Shaklee Effect saya!!


Lagi Testimoni



Bagaimana nak beli Set Migrain?
Selain meneruskan rawatan dari hospital, boleh ikhtiar dengan Vivix kerana kandungan resveratrol memberi kesan yang positif kepada pesakit kanser. Ikhtiar dengan Vivix hari ini. Anda boleh buat pembelian sendiri dengan klik pada link ESELL di bawah


Atau sekiranya anda inginkan penjimatan hebat, boleh hubungi saya dahulu dengan klik link di bawah ini. Saya akan hubungi anda kembali dengan segera 










Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Sendiri Punya Cyst Semasa Mengandung

Cyst semasa mengandung? Lately ni dapat tahu beberapa orang yang keguguran sebab cyst dah pecah. Allahu sedihnya tetapi Allah sebaik-baik perancang. Kita kena lah redha dengan segala ketentuan-Nya. Jiha nak kongsi pengalaman Jiha sendiri ada cyst semasa mengandung. Post ini agak panjang dan bereemosi sedikit hehehe. Cyst pada kehamilan ketiga Pengalaman ini bermula pada April 2015 . Instinct rasa macam mengandung ditambah pula dengan period yang tak kunjung tiba. Masa ni anak kedua iaitu Auni Nadra dah pun 2 tahun jadi memang Jiha plan untuk conceive. Pergi ke klinik panel, doktor agak keliru samada yang di scan itu adalah kantung bayi ataupun cyst. Tak sempat tunggu nak jumpa Dr Rosita di Pearl Maternity Hospital, Jiha pergi ke klinik pakar lain malam tu.  'Awak tak pregnant tapi ni cyst' Allah...menitik airmata. Bukan sebab doktor kata tu cyst. Tapi sebab doktor kata 'Awak tak pregnant', sedangkan instinct ni kuat rasa pregnant. Kemudian Jiha ikhtia

Resipi Jawa : Tepung Jewer

Hahahaha pernah dengar tak...   Tepung Jewer...sebutan nya 'Jay wear' (pekatkan rrrr tu untuk lebih bunyi kejawaan hehehe) Ok lah...ni antara menu sarapan atau minum petang yang orang jawa Malaysia selalu makan... (sebabnya ada kenalan Jawa dari Indonesia tak tahu menu ni hehe...) Oh atau pun di kalangan orang India, ianya adalah PURI, mereka biasanya makan dengan kuah kari....tapi kalau orang jawa, semestinya sambal ketuk atau sambal sardin. Ok lah meh nak share resipi Tepung Jewer ni Bahan-Bahan 1. 500gm Tepung gandum 2. 1/4 Butter yang dicairkan atau minyak masak 3. Secubit garam 4. Air secukupnya Uli semua bahan hingga menjadi dough. Pecahkan kepada bulatan dough kecil Biar dough 'sit' dalam setengah jam. Ok dah setengah jam!! Lenyekkan dough secara membulat, jangan terlalu nipis. Goreng 'deep fry' dalam minyak panas. Apabila ianya kembung dan kekuningan, boleh la angkat. Dah hilang panas sikit...boleh l

Sunat bayi perempuan umur berapa yang sesuai??

Alhamdulillah, semalam selamat sunatkan Auni Nadra. Lagi 9 hari nak genap umur dia 10 bulan. Maafkan ibu dik, ibu lupa je. Dulu masa bersalin kan abang Aqeef Danial takda list kan benda ni so untuk awak pon ibu lupa. Masa yang sesuai untuk sunat bayi perempuan Seeloknya awal-awal bersalin tu sunatkan je terus kan. Tapi kes macam Jiha ni, kes terlupa BIG TIME, huhuhu. Tapi ada juga yang tak sampai hati katanya. Saya sampai hati sebab si Abang Aqeef Danial pon dah bersunat masa 5 bulan hehehe. Sunat baby umur 10 bulan di Klinik Syifa Agak cuak lah semalam. Kiterang pilih Klinik Syifa kat Gelugor, sederet je dengan Restoran Minah yang famous itu hehe. Alhamdulillah Doktor perempuan , Dr Arbaiie . Ibu-ibu sangat...MasyaAllah sekejap je rupanya proses sunat bayi perempuan ni. Since ini anak dara sudah besar and kuat melenting-lenting, so doktor suruh ibu pegang paha , ayah pegang tangan. Tak sampai 2 minit kot, siap dah disunatkan. Harga pon sangat affordable, RM20