Skip to main content

Penghidap Diabetes Lelaki ada risiko MATI PUCUK!!

Ya MATI PUCUK. Itu adalah risiko komplikasi orang lelaki yang ada DIABETES. Sekarang tak perlu tunggu tua untuk ada diabetes atau kencing manis ni. Tengok sahajalah pemakanan harian kita sendiri, Berapa gelas teh tarik kita minum sehari. Berapa banyak sudu gula kita ambil sehari. 



APA ITU DIABETES?

Diabetes adalah penyakit kronik yang tidak mempunyai penawar. Diabetes adalah penyakit di mana badan tidak menghasilkan insulin atau menggunakan insulin sebagai hormon yang diperlukan untuk menukar gula, kanji dan makanan lain kepada tenaga yang diperlukan untuk keperluan harian. Terdapat dua jenis utama diabetes;



  • Type 1 Bergantung kepada Insulin (Insulin-Dependent) - Penyakit autoimun di mana badan tidak menghasilkan sebarang insulin, yang kebiasaannya berlaku kepada kanak-kanak dan orang dewasa. Mereka memerlukan suntikan insulin setiap hari untuk meneruskan kehidupan.
  • Type 2 Tidak bergantung kepada Insulin (Non-Insulin Dependent) - Gangguan metabolik akibat daripada ketidakupayaan badan untuk menghasilkan insulin yang cukup.


1 daripada 5 Rakyat Malaysia menghidap DIABETES



TANDA-TANDA DIABETES.

Kebiasaannya tanda ini adalah perkara yang biasa dan pesakit tidak menyedarinya. Pesakit diabetes Type 2 kebiasaannya akan mengalami tanda seperti di bawah;

  • Kerap membuang air kecil
  • Kerap dan sangat haus
  • Kerap lapar
  • Keletihan melampau
  • Pandangan mata agak kabur
  • Luka lambat sembuh
  • Penurunan berat badan yang mendadak (Type 1)
  • Sakit, kebas-kebas pada tangan dan kaki

KOMPLIKASI DIABETES

Komplikasi Diabetes adalah masalah kesihatan yang berlaku lebih kerap pada orang dengan diabetes berbanding orang tanpa diabetes. Perubahan dalam saluran darah atau saraf sering menjadi punca komplikasi diabetes.


Penyakit vaskular

Sesetengah orang dengan diabetes mungkin berisiko lebih besar untuk perubahan dalam saluran darah yang besar. Ini dipanggil penyakit vaskular.

Ia bermula apabila lapisan saluran darah mendapatkan lebih tebal. Kemudian, darah agak sukar mengalir melalui saluran yang sempit. Akibatnya, darah tidak boleh membawa nutrien ke organ-organ badan anda. Penyakit jantung atau strok boleh berlaku.

Tanda-tanda amaran utama penyakit jantung adalah sakit dada, sesak nafas, bengkak buku lali, dan / atau denyutan jantung yang tidak teratur.
Apabila aliran darah disekat di kaki, anda mungkin mengalami lemah, sakit, dan / atau kekejangan di betis apabila berjalan. pengamal penjagaan kesihatan anda boleh menyemak gejala-gejala ini (dan lain-lain) penyakit vaskular semasa lawatan pejabat biasa anda.


Penyakit Saluran Darah Kecil

Kerosakan pada saluran darah kecil boleh berlaku pada mata dan buah pinggang penghidap diabetes. Pada mulanya mungkin tiada tanda-tanda luaran, tetapi kerosakan kepada saluran darah boleh menyebabkan KEBUTAAN dan penyakit buah pinggang.
Gejala komplikasi ini adalah kerosakan saraf atau neuropati. Kebiasaannya kerosakan saraf memberi kesan kepada kaki seperti hilang rasa, semut-semut (kebas), rasa seperti terbakar, sakit di kaki atau tangan. Kerosakan saraf juga boleh menyebabkan mati pucuk, tidak mampu untuk ereksi.


Pemotongan 

Risiko untuk potong kaki sangat tinggi. Kerosakan akibat diabetes boleh menjangkiti bahagian lain dan antara penyelesaian adalah dengan potong. Penghidap diabetes akan mengalami proses penyembuhan luka yang perlahan dan ini akan menyukarkan sekiranya pemotongan dilakukan.



CEGAH KENCING MANIS DENGAN VIVIX SHAKLEE

Ramuan Vivix yang terdiri daripada campuran botani yang kaya dengan resveratrol dan polifenol dapat memberi manfaat kepada pesakit diabetes dengan:

  1. 1. Memperlahankan atau mengurangkan Sindrom Resistansi Insulin (“metabolic syndrome”) - Vivix adalah antioksidan yang berkuasa untuk membantu melindungi dan membaiki sel yang rosak. Jadi, pengambilannya secara berterusan dapat memberi manfaat dalam mengurangkan Metabolic Syndrome yang mengarah kepada penyakit kardiovaskular dan kencing manis yang disebabkan oleh kerosakan gen.

  2. 2. Mengawal kepekatan gula dalam darah - Karbohidrat yang dicerna akan menghasilkan gula yang memberikan kita tenaga. Walau bagaimanapun, pengambilan karbohidrat yang tinggi seperti nasi akan menyebabkan kandungan gula dalam darah kita meningkat. Dengan Vivix, polifenol yang terkandung dalam anggur muscadine akan melambatkan pencernaan dan penyerapan karbohidrat dalam darah dan seterusnya mengelakkan pengumpulan gula yang tinggi yang menyebabkan kencing manis.

  3. 3Mengelakkan kerosakan mata, menggalakkan penyembuhan luka dengan segera - Polifenol Anthocyanins yang terkandung di dalam Vivix membantu dalam membaiki penglihatan dan menyembuhkan luka dengan segera.

  4. 4. Mencegah pembentukan protein AGE - Protein AGE (advanced glycation end products) terhasil daripada protein dan gula berlebihan dalam badan. Ia boleh menyebabkan atherosclerotic, sel mati dan komplikasi penyakit kencing manis. Salah satu dari mekanisma anti-penuaan Vivix adalah dengan memperlahankan penbentukan protein AGE ini.


TESTIMONI VIVIX










Bagaimana nak beli Vivix?

Selain meneruskan rawatan dari hospital, boleh ikhtiar dengan Vivix kerana kandungan resveratrol memberi kesan yang positif kepada pesakit kanser. Ikhtiar dengan Vivix hari ini. Anda boleh buat pembelian sendiri dengan klik pada link ESELL di bawah


Atau sekiranya anda inginkan penjimatan hebat, boleh hubungi saya dahulu dengan klik link di bawah ini. Saya akan hubungi anda kembali dengan segera 





Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Sendiri Punya Cyst Semasa Mengandung

Cyst semasa mengandung? Lately ni dapat tahu beberapa orang yang keguguran sebab cyst dah pecah. Allahu sedihnya tetapi Allah sebaik-baik perancang. Kita kena lah redha dengan segala ketentuan-Nya. Jiha nak kongsi pengalaman Jiha sendiri ada cyst semasa mengandung. Post ini agak panjang dan bereemosi sedikit hehehe. Cyst pada kehamilan ketiga Pengalaman ini bermula pada April 2015 . Instinct rasa macam mengandung ditambah pula dengan period yang tak kunjung tiba. Masa ni anak kedua iaitu Auni Nadra dah pun 2 tahun jadi memang Jiha plan untuk conceive. Pergi ke klinik panel, doktor agak keliru samada yang di scan itu adalah kantung bayi ataupun cyst. Tak sempat tunggu nak jumpa Dr Rosita di Pearl Maternity Hospital, Jiha pergi ke klinik pakar lain malam tu.  'Awak tak pregnant tapi ni cyst' Allah...menitik airmata. Bukan sebab doktor kata tu cyst. Tapi sebab doktor kata 'Awak tak pregnant', sedangkan instinct ni kuat rasa pregnant. Kemudian Jiha ikhtia

Resipi Jawa : Tepung Jewer

Hahahaha pernah dengar tak...   Tepung Jewer...sebutan nya 'Jay wear' (pekatkan rrrr tu untuk lebih bunyi kejawaan hehehe) Ok lah...ni antara menu sarapan atau minum petang yang orang jawa Malaysia selalu makan... (sebabnya ada kenalan Jawa dari Indonesia tak tahu menu ni hehe...) Oh atau pun di kalangan orang India, ianya adalah PURI, mereka biasanya makan dengan kuah kari....tapi kalau orang jawa, semestinya sambal ketuk atau sambal sardin. Ok lah meh nak share resipi Tepung Jewer ni Bahan-Bahan 1. 500gm Tepung gandum 2. 1/4 Butter yang dicairkan atau minyak masak 3. Secubit garam 4. Air secukupnya Uli semua bahan hingga menjadi dough. Pecahkan kepada bulatan dough kecil Biar dough 'sit' dalam setengah jam. Ok dah setengah jam!! Lenyekkan dough secara membulat, jangan terlalu nipis. Goreng 'deep fry' dalam minyak panas. Apabila ianya kembung dan kekuningan, boleh la angkat. Dah hilang panas sikit...boleh l

Sunat bayi perempuan umur berapa yang sesuai??

Alhamdulillah, semalam selamat sunatkan Auni Nadra. Lagi 9 hari nak genap umur dia 10 bulan. Maafkan ibu dik, ibu lupa je. Dulu masa bersalin kan abang Aqeef Danial takda list kan benda ni so untuk awak pon ibu lupa. Masa yang sesuai untuk sunat bayi perempuan Seeloknya awal-awal bersalin tu sunatkan je terus kan. Tapi kes macam Jiha ni, kes terlupa BIG TIME, huhuhu. Tapi ada juga yang tak sampai hati katanya. Saya sampai hati sebab si Abang Aqeef Danial pon dah bersunat masa 5 bulan hehehe. Sunat baby umur 10 bulan di Klinik Syifa Agak cuak lah semalam. Kiterang pilih Klinik Syifa kat Gelugor, sederet je dengan Restoran Minah yang famous itu hehe. Alhamdulillah Doktor perempuan , Dr Arbaiie . Ibu-ibu sangat...MasyaAllah sekejap je rupanya proses sunat bayi perempuan ni. Since ini anak dara sudah besar and kuat melenting-lenting, so doktor suruh ibu pegang paha , ayah pegang tangan. Tak sampai 2 minit kot, siap dah disunatkan. Harga pon sangat affordable, RM20