Skip to main content

Wanita Gemuk Tinggi Risiko Patah Tulang

'Gemuk is awesome'. Pernah dengar orang keluar kan kenyataan ini? Tetapi ternyata kegemukan atau obesiti lebih mengundang banyak risiko kesihatan. Antara risikonya ialah, wanita yang berlebihan berat badan dan obese lebih berisiko tinggi untuk patah tulang.


Satu kajian yang dijalankan telah menunjukkan yang wanita yang melebihi BMI 25kgm−2 mempunyai tahap Vitamin D yang rendah. Ini disebabkan lemak yang berlebihan mengurangkan tahap Vitamin D dalam badan.

Kepentingan Vitamin D

Vitamin D membantu penyerapan kalsium dan fosforus. Oleh itu, Vitamin D adalah penting untuk pembentukan dan penyelengaraan tulang, gigi dan fungsi otot. Vitamin D juga menyumbang kepada fungsi normal sistem imun dan boleh membantu mencegah perkembangan auto-imuniti. Gangguan auto-imuniti adalah seperti Type 1 diabetes, Multiple Sclerosis dan Rheumatoid Arthiritis. Vitamin D juga berperangan dalam meningkatkan pembahagian sel yang membawa kepada pencegahan kanser. Kekurangan Vitamin D boleh menyebabkan penyakit riket pada kanak-kanak dan bayi, lemah otot dan sendi, pengeluaran hormon paratiroid (PTH) yang berlebihan dan pecahan tulang.

Cukupkan Recommended Daily Allowance (RDA)?

Kajian yang sama menunjukkan yang dosage RDA Vitamin D adalah sangat tidak mencukupi untuk meningkatkan tahap Vitamin D ke tahap yang normal untuk wanita yang obese. Terdapat 2 kumpulan wanita , satu kumpulan diberi kan dose biasa dan satu kumpulan lagi diberikan 5000IU (125mg) Vitamin D3 selama 8 minggu. Selepas 8 minggu, tahap Vitamin D kumpulan 1 masih di bawah tahap normal manakala kumpulan 2 telah meningkat melebihi tahap normal. Kajian ini dengan disokong oleh Institute of Medicine and Endocrine Society mencadangkan pengambilan Vitamin D sepatutnya 2 atau 3 kali ganda lebih dari dosage harian yang telah dicadangkan sebelum ini.

Ini adalah salah satu kajian yang membuktikan RDA dosage adalah tidak mencukupi. Banyak faktor yang menyebabkan badan kita kekurangan Vitamin D dan dosage ini tidak mencukupi. Badan kita sepatutnya boleh menghasilkan Vitamin D sekiranya kita terdedah dengan cahaya matahari yang secukupnya. Tetapi gaya hidup kebanyakan kita pada hari ini, ramai yang tidak mendapat cahaya matahari dengan cukup.

Boleh rujuk Kajian Lengkap di -- > 25(OH)D status: Effect of D3 supplement

Sebiji Ostematrix mempunyai 100IU Vitamin D3

Wanita normal disarankan mengambil 400IU Vitamin D3 setiap hari. Wanita mengandung pula disarankan mengambil 600IU Vitamin D3. Menurut kajian di atas, untuk wanita yang berlebihan berat badan atau obese, haruslah mengambil 2 atau 3 kali ganda lebih dari wanita normal. Walaubagaimana pun, sekiranya anda obese, anda digalakkan rujuk kepada dietitian di hospital dan dapatkan konsultasi yang lebih lanjut.



Ikhtiar dengan supplement yang selamat.

Ramai yang semakin sedar dengan kepentingan supplement untuk melengkapkan nutrisi harian, namun jangan salah memilih jenama kerana salah memilih boleh merosakkan lagi kesihatan anda. Shaklee adalah satu-satunya jenama yang mempunyai Landmark Study yang dijalankan oleh pihak ketiga. Hasil daripada Landmark Study ini, pengguna Shaklee lebih sihat berbanding pengguna supplement lain dan juga mereka yang tidak mengamalkan supplement.

Rujuk lebih lanjut di sini --> The Landmark Study dan Official Website The Landmark Study

Klik Link eSell untuk pembelian terus

 KLIK DI SINI
KLIK DI SINI

Ataupun sekiranya anda inginkan penjimatan hebat, klik link di bawah

KLIK DI SINI

Najihah Razali
whatsapp : 60123807024
sitinajihah83@gmail.com
Facebook : Najihah Razali
Fanpage : Jom Kita Sihat

Comments

Popular posts from this blog

Pengalaman Sendiri Punya Cyst Semasa Mengandung

Cyst semasa mengandung? Lately ni dapat tahu beberapa orang yang keguguran sebab cyst dah pecah. Allahu sedihnya tetapi Allah sebaik-baik perancang. Kita kena lah redha dengan segala ketentuan-Nya. Jiha nak kongsi pengalaman Jiha sendiri ada cyst semasa mengandung. Post ini agak panjang dan bereemosi sedikit hehehe. Cyst pada kehamilan ketiga Pengalaman ini bermula pada April 2015 . Instinct rasa macam mengandung ditambah pula dengan period yang tak kunjung tiba. Masa ni anak kedua iaitu Auni Nadra dah pun 2 tahun jadi memang Jiha plan untuk conceive. Pergi ke klinik panel, doktor agak keliru samada yang di scan itu adalah kantung bayi ataupun cyst. Tak sempat tunggu nak jumpa Dr Rosita di Pearl Maternity Hospital, Jiha pergi ke klinik pakar lain malam tu.  'Awak tak pregnant tapi ni cyst' Allah...menitik airmata. Bukan sebab doktor kata tu cyst. Tapi sebab doktor kata 'Awak tak pregnant', sedangkan instinct ni kuat rasa pregnant. Kemudian Jiha ikhtia

Resipi Jawa : Tepung Jewer

Hahahaha pernah dengar tak...   Tepung Jewer...sebutan nya 'Jay wear' (pekatkan rrrr tu untuk lebih bunyi kejawaan hehehe) Ok lah...ni antara menu sarapan atau minum petang yang orang jawa Malaysia selalu makan... (sebabnya ada kenalan Jawa dari Indonesia tak tahu menu ni hehe...) Oh atau pun di kalangan orang India, ianya adalah PURI, mereka biasanya makan dengan kuah kari....tapi kalau orang jawa, semestinya sambal ketuk atau sambal sardin. Ok lah meh nak share resipi Tepung Jewer ni Bahan-Bahan 1. 500gm Tepung gandum 2. 1/4 Butter yang dicairkan atau minyak masak 3. Secubit garam 4. Air secukupnya Uli semua bahan hingga menjadi dough. Pecahkan kepada bulatan dough kecil Biar dough 'sit' dalam setengah jam. Ok dah setengah jam!! Lenyekkan dough secara membulat, jangan terlalu nipis. Goreng 'deep fry' dalam minyak panas. Apabila ianya kembung dan kekuningan, boleh la angkat. Dah hilang panas sikit...boleh l

Sunat bayi perempuan umur berapa yang sesuai??

Alhamdulillah, semalam selamat sunatkan Auni Nadra. Lagi 9 hari nak genap umur dia 10 bulan. Maafkan ibu dik, ibu lupa je. Dulu masa bersalin kan abang Aqeef Danial takda list kan benda ni so untuk awak pon ibu lupa. Masa yang sesuai untuk sunat bayi perempuan Seeloknya awal-awal bersalin tu sunatkan je terus kan. Tapi kes macam Jiha ni, kes terlupa BIG TIME, huhuhu. Tapi ada juga yang tak sampai hati katanya. Saya sampai hati sebab si Abang Aqeef Danial pon dah bersunat masa 5 bulan hehehe. Sunat baby umur 10 bulan di Klinik Syifa Agak cuak lah semalam. Kiterang pilih Klinik Syifa kat Gelugor, sederet je dengan Restoran Minah yang famous itu hehe. Alhamdulillah Doktor perempuan , Dr Arbaiie . Ibu-ibu sangat...MasyaAllah sekejap je rupanya proses sunat bayi perempuan ni. Since ini anak dara sudah besar and kuat melenting-lenting, so doktor suruh ibu pegang paha , ayah pegang tangan. Tak sampai 2 minit kot, siap dah disunatkan. Harga pon sangat affordable, RM20